Historie
- Česká Zbrojovka ve Strakonicích je první podnik v Československu, jenž se
již v roce 1931 zabýval konstrukcí motorových kol. Místo kola s pomocným motorkem
vytvořil motorové kolo ČZ 76 Kaktus a v r.1932 přešel do sériové výroby
(celkem vyrobeno 4600ks). Ještě před ukončením výroby Kaktusů připravili
konstruktéři pod vedením Václava Pavlíčka nové motokolo - ČZ 98/35 (98 ccm,
mod. r. 1935), jež se těšila značné oblibě. První provedení motokola
bylo vyvedeno v červené barvě, teprve později ji vystřídalo provedení
černobílé s chromovanými prvky. Měla už odpruženou přední vidlici
tlačnou pružinou a později i lisovanou přední vidlici Webb. Motor o výkonu 2,1 HP
(1,8 kW, max. rychlost přes 60 km/h) mohl jezdec pomoci na příkřejších cestách přišlápnutím. Od té doby se
konstrukce ještě více přiblížila motocyklu, přišlapávání nebylo už vůbec
třeba. Expansní brzdy, řidítka s otočnou rukojetí na
plyn, elektrická výbava atd. jsou motocyklového typu. Do roku 1937 jich bylo prodáno
přes 5.000 ks při ceně 2.550,- Kčs.
- Nový model ČZ 98 ccm se představil veřejnosti 7. února 1937 v VIII. zimní
soutěži (z pěti startujících strojů se všechny klasifikovaly).
- Modely roku 1938 měly na nádrži světle modrou linku oproti červené a cena se
zvýšila na 3.508 Kčs.
- Motocykly se vyráběly od roku 1937 minimálně do roku 1939, přičemž množství
vyrobených kusů jenom v roce 1938 bylo 3.565 (rozdíl mezi výrobními čísly mé ČZ a
motocyklu vystaveného v Technickém muzeu).
- Pro export do Holanska (typ Holanďan) byl stroj již vybaven startovací
klikou (nejprve vpravo, později na levé straně), původní pedály byly
nahrazeny stupačkami a "motocykl" měl matici na řízení.
- V současné době vím o dalších dvou kusech v republice, v provedení pro domácí
trh. A o třech motokolech ČZ 98 (jedno bylo v r.95 na Zbraslavi, další vlastní p.
Wagner z Prahy 5 a poslední je ...) na export do holandska. Víte-li
ještě o někom jiném, kdož vlastní tento nádherný stroj, prosím napište mi.
Pro doplnění "Historie" bych byl velice rád, dokáže-li mi někdo
zodpovědět tyto otázky:
- Kolik se vyrobilo ČZ 98/37 celkem?
- Jaký byl nástupce motorového kola ČZ 98/37?