Historie

    Při vývoji šli konstruktéři zcela novou cestou - nevycházeli ze zahraničních vzorů a už během několika posledních válečných let vzniklo pár prototypů, které jejich stavitelé testovali přímo mezi okupanty v provozu se značkami Wermachtu a SS. Ihned po skončení války začaly intenzivní přípravy pro sériovou výrobu.
    Již v r. 1946 byla vyrobena první série typu 10 čítající 1 360 ks. V září pak měl pérák premiéru na pařížském autosalonu, kde sklidil obrovský úspěch a byl oceněn zlatou medailí.
    V druhém roce výroby sjelo z modernizované výrobní linky 17 162 ks nových dvěstěpadesátek.
    V r. 1948 byla představena i dvouválcová třistapadesátka typ 12 ve stejném rámu (zpočátku výroby v šedé barvě), původně označována jako Jawa Ogar 350, protože se vyráběli u firmy Ogar (třetí největší předválečný výrobce motocyklů v Československu). Ještě v témže roce byla tato pražská továrna ve Strašnicích převzata Janečkem a stala se součástí koncernu Jawa.
    Od r.1950 byly uskutečněny úpravy směřující ke zvýšení výkonu a modelové typy se změnily u dvěstěpadesátky na 11 a u třistapadesátky to byl model 18.
    Péráky byly ve výrobě až do r. 1956, dvěstěpadesátky byly ovšem staženy z výroby již v r.1954. Celkem všech péráků bylo vyrobeno 180 000ks.
    Pro mnohé zahraniční značky se stal pérák inspirací, někdy i předlohou pro pouhé kopírování. Péráky se staly zakladateli slávy i na sportovních polích. Např. na Mezinárodních šestidenních motocyklových soutěžích, kdy na nich Čechoslováci vyhráli v r.1947 jak Světovou trofej, tak i Stříbrnou vázu na první poválečné šestidenní ve Zlíně.