Historie

V roce 1959 došlo k modernizaci automobilů řady Spartak. Takto vznikl vůz Octavia (ze Š 440), Octavia Super (ze Š 445) a Felicia (ze Š 450). Hlavní změnou byla rekonstrukce přední nápravy. Její základ byla mohutná nápravnice, na které byla připevňena kyvná ramena odpružená vinutými pružinami a teleskopickými tlumiči. Změnu také prodělala maska chladiče (u typu 450 - Felicia zůstala stejná), přední nárazníky (dříve byly vcelku, nyní jsou to dvě nezávislé části) a palubní deska.

Pro sportovní jízdu s vozem s uzavřenou karosérií byl postaven vůz Octavia Touring Sport. Od Octavie se lišil maskou chladiče a výkonnějším motorem (oboje použito z Felicie). Jednotlivé typy Octavií je možno poznat podle nápisu na bocích blatníků a zadním čele.

V roce 1961 došlo k další modernizaci. Nyní zůstala karosérie téměř beze změn. Přibyla křidélka na zadních blatnících, hrdlo nádrže se přesunulo z vrchu blatníku na bok a změnily se zadní svítilny. Všechny vozy dostali stejné žebrování masky. Změny tentokrát potkaly hlavně motor. Byla zvýšena komprese a tím pádem i výkon a točivý moment. Lehce pozměněna byla i konstrukce spojky a kardanova hřídele.

Nejvýkonnějšími typy z celé řady byly vozy Octavia Touring Sport 1200 a Felicia Super. Tyto vozy měly motor odvozený z Octavie Super, ovšem s vyšší kompresí a dvěma karburátory jako u Felicie. Výroba Octavií i Felicií byla ukončena v roce 1964.

Další typ byl Octavia Combi. Podvozek měla shodný s Octavií Super, ovšem se silnějším listovým perem na zadní nápravě. V roce 1970 dostala motor s vyšší kompresí, změněnou palubní desku (ze Š 1000 MB), jinou masku a také byla odstraněna křidélka na zadních blatnících (vůz dostal zadní svítilny ze Š 100). Octavia Combi se vyráběla od roku 1961 až do roku 1971.