První prototyp pod názvem Spartak vyjel z bran AZNP 19.12.1953.
Požadavkem vývoje nového automobilu bylo převzít některé díly ze starších vozů
Š-1102 a Š-1200. Jako motor byl použit čtyřválec známý již z prvních Popularů.
Prototyp se lišil na první pohled od seriových automobilů díky víku zavazadlového
prostoru, které sahalo až k nárazníku, předních i zadních světlometech. Na víku
motoru místo nápisu ŠKODA byl nápis SPARTAK.
Výroba Škody 440 probíhala v letech 1954 - 1959. Za tuto dobu se
vyrobilo 75 417 vozů. Vůz tehdy stál 27 450 Kčs. Souběžně byl vyráběn vůz Škoda
445 s objemem motoru 1221 cm3 a kabriolet Škoda 450 s motorem o objemu 1089 cm3
se dvěma karburátory, jinou vačkovou hřídelí a vyšší kompresí.
Na tyto typy navazovala řada Octavia - Octavia, Octavia super a
kabriolet Felicia, později pak Octavia touring sport s motorem z Felicie a Octavia
touring sport 1200 s objemem motoru 1221 cm3 a dvěma karburátory.
Automobilka od původního názvu Spartak upustila údajně kvůli
možné záměně s chráněným názvem Sparta holandských motocyklů. Vyráběn byl pod
názvem Škoda 440, čímž se automobilka vrátila k předválečnému značení - 4
znamená počet válců, 40 zaokrouhlený výkon v koňských silách. Avšak toto
značení se mezi motoristy příliš neujalo a proto se pozdější typy již neznačily
číselně, ale slovně.