Historie

   První prototyp pod názvem Spartak vyjel z bran AZNP 19.12.1953. Požadavkem vývoje nového automobilu bylo převzít některé díly ze starších vozů Š-1102 a Š-1200. Jako motor byl použit čtyřválec známý již z prvních Popularů. Prototyp se lišil na první pohled od seriových automobilů díky víku zavazadlového prostoru, které sahalo až k nárazníku, předních i zadních světlometech. Na víku motoru místo nápisu ŠKODA byl nápis SPARTAK.
   Výroba Škody 440 probíhala v letech 1954 - 1959. Za tuto dobu se vyrobilo 75 417 vozů. Vůz tehdy stál 27 450 Kčs. Souběžně byl vyráběn vůz Škoda 445 s objemem motoru 1221 cm3 a kabriolet Škoda 450 s motorem o objemu 1089 cm3 se dvěma karburátory, jinou vačkovou hřídelí a vyšší kompresí.
   Na tyto typy navazovala řada Octavia - Octavia, Octavia super a kabriolet Felicia, později pak Octavia touring sport s motorem z Felicie a Octavia touring sport 1200 s objemem motoru 1221 cm3 a dvěma karburátory.
   Automobilka od původního názvu Spartak upustila údajně kvůli možné záměně s chráněným názvem Sparta holandských motocyklů. Vyráběn byl pod názvem Škoda 440, čímž se automobilka vrátila k předválečnému značení - 4 znamená počet válců, 40 zaokrouhlený výkon v koňských silách. Avšak toto značení se mezi motoristy příliš neujalo a proto se pozdější typy již neznačily číselně, ale slovně.