Při přezbrojování po roce 1950 vznikla nejen Praga V3S, ale vyvíjely
se i osobní velitelské vozy. V AZNP bylo rozhodnuto vyvinout vlastní terénní osobní
automobil v obojživelném (972), pancéřovaném a běžném (štábním) (973)
provedení.
Vůz byl vyvíjen zcela nově skupinou konstruktérů ÚVMV a AZNP,
přičemž byly použity dosud nezavedené celky, jako přední pohon, přídavná
převodovka a pro obojživelné provedení i naviják, lodní šroub a odsávací
čerpadlo. Oba typy měli původně sériové motory Š1200 a až později po dokončení
vývoje se do všech prototypů zamontovali i škodovácké patnáctistovky.
Vývoj 972/973 byl sice pomalejší, než PV3S, ale přesto skončila
konstrukční skupina svou práci za půl roku.
V r.1953 bylo vyrobeno přes 20 vozů 973, ale pouze několik 972. Typ 973
můžete kromě některých veteránských akcí vidět i v Technickém muzeu v Mladé
Boleslavi nebo ve Vojenském leteckém muzeu v Praze - Kbelích. Typ 972 existuje
údajně v Trenčíně, zcela jistě ho ale najdete v Muzeu v Lešanech.
Ani jeden z prototypů se nedostal do sériové výroby z důvodu unifikace
výzbroje spřátelených armád. Údajně však byl zájem i spřátelených armád,
ale protože AZNP nebylo schopno vyrobit toliko vozů, bylo rozhodnuto dovážet terénní
vozy GAZ. Díky tomu dodnes neexistuje český osobní terénní automobil, pohon přední
nápravy nebyl dostatečně odzkoušen a do výroby nebyl zaveden agregát zdvihového
objemu 1490ccm.
Další pokus byl proveden v letech 1967-68, i ten však skončil předáním
prototypů do muzea.