Historie

   Při přezbrojování po roce 1950 vznikla nejen Praga V3S, ale vyvíjely se i osobní velitelské vozy. V AZNP bylo rozhodnuto vyvinout vlastní terénní osobní automobil v obojživelném (972), pancéřovaném a běžném (štábním) (973) provedení.
   Vůz byl vyvíjen zcela nově skupinou konstruktérů ÚVMV a AZNP, přičemž byly použity dosud nezavedené celky, jako přední pohon, přídavná převodovka a pro obojživelné provedení i naviják, lodní šroub a odsávací čerpadlo. Oba typy měli původně sériové motory Š1200 a až později po dokončení vývoje se do všech prototypů zamontovali i škodovácké patnáctistovky.
   Vývoj 972/973 byl sice pomalejší, než PV3S, ale přesto skončila konstrukční skupina svou práci za půl roku.
   V r.1953 bylo vyrobeno přes 20 vozů 973, ale pouze několik 972. Typ 973 můžete kromě některých veteránských akcí vidět i v Technickém muzeu v Mladé Boleslavi nebo ve Vojenském leteckém muzeu v Praze - Kbelích. Typ 972 existuje údajně v Trenčíně, zcela jistě ho ale najdete v Muzeu v Lešanech.
   Ani jeden z prototypů se nedostal do sériové výroby z důvodu unifikace výzbroje spřátelených armád. Údajně však byl zájem i spřátelených armád, ale protože AZNP nebylo schopno vyrobit toliko vozů, bylo rozhodnuto dovážet terénní vozy GAZ. Díky tomu dodnes neexistuje český osobní terénní automobil, pohon přední nápravy nebyl dostatečně odzkoušen a do výroby nebyl zaveden agregát zdvihového objemu 1490ccm.
   Další pokus byl proveden v letech 1967-68, i ten však skončil předáním prototypů do muzea.