Historie

   Vůz Škoda 1000 MB vycházel z dlouholetého vývoje prototypu 978 (od roku 1956). Původně dvoudveřová karoserie byla v roce 1957 změněna na čtyřdveřovou. Byla zkoušena klasická koncepce sedan a také vagónová karoserie. Ta měla zavazadlový prostor výhradně za zadními sedadly a téměř neměla příď. Koncem 50. let se tomuto typu karoserie předpovídala budoucnost pro některé výhody - např. lepší aerodynamický tvar a lepší výhled řidiče. Tato koncepce však byla z estetického hlediska zavrhnuta. Je zajímavé, že se nikdo nezabýval naprosto nulovou deformační zónou a tím i pasivní bezpečností tohoto typu karoserie.
   V roce 1958 se rozhodlo, že vůz bude mít čtyřdveřovou karoserii sedan, jejíž základní tvar bude působit příznivě. Prolisy a ozdobné doplňky měly působit pouze sekundárně. V roce 1959 vznikl první prototyp. Dalšími změnami v roce 1960 došlo k prototypu, který byl již velmi blízký konečnému tvaru a tak dostal název Favorit, jak se měl vůz původně jmenovat. V roce 1963 a 1964 došlo k posledním změnám, aby vůz vyhovoval představám dodavatelů a subdodavatelů. Údajně až na poslední chvíli byly upraveny blatníky pro umístění světlometů, které byly pro zlepšení stability při bočním větru posunuty o 120 mm vzad. Byla to úprava, která karoserii velmi pomohla. Celkový vývoj karoserie si vyžádal půl milionu hodin práce, nepočítaje v to zkoušky.
   Padesát vozů nulté série, která vznikla v roce 1962 najezdilo miliony kilometrů v létě v ázerbajdžánské poušti, v zimě v mrazech moskevskými ulicemi a na východoněmecké dálnici během celého roku. Žádnému jinému vozu nebyla věnována taková péče.
   Když se v polovině roku 1964 nový vůz objevil, nešetřily zahraniční odborné časopisy chválou. Testy tvrdily, že je to nejlepší vůz s litrovým motorem, navíc nejmodernější koncepce. Oproti původnímu návrhu se automobil nejmenoval Favorit, ale Škoda 1000MB.
   Původní cena vozu byla 44 000 Kčs. Tolik stála Felicia s plátěnou střechou nebo 1202 STE, Octavia stála 38 000 Kčs. Vozy byly velmi oblíbené nejen v zemích východního bloku, ale exportovaly se do celé Evropy, Austrálie a na Nový Zéland.
   Jako další variace se vyráběly vozy 1000 MBG a dvoudveřové 1000 MBX, jež měly shodný motor s 1000 MB, jen s vyšším kompresním poměrem a dvěma karburátory. V roce 1967 byla nabídka rozšířena o další dva typy 1100 MB a dvoudveřové 1100 MBX s motory se zvětšeným obsahem. Modelu 1100 MBX se vyrobilo pouze 1 114 kusů. Celková produkce byla v r.64: 18 331 vozů, r.65: 63 088, r.66: 87 338 a r.67: 95 688 vozů (včetně typu 1100MB a dvoudveřových provedení).