Historie:

     Nákladní vozy T805 byly vyvinuty na základě požadavků ČSLA a zkušeností s předchozím prototypem T803. Původní požadavek byl vozidlo s užitečnou hmotností 800 kg, nakonec vznikl vůz odlišný od předchozího prototypu s užitečnou hmotností 1500 kg.
     Ve voze byl použit motor T603 A. Tento motor byl vyvinut a odzkoušen v závodním speciálu T607 a v T805 byl poprvé použit v sériové výrobě a stal se tak důkazem, jaký prospěch má sportovní vůz pro sériovou výrobu. Nebýt T607, motor by nebyl nikdy tak rychle vyvinut.
     Vozidlo mělo vynikající jízdní vlastnosti v terénu. Silný motor, vysoká světlá výška a široké pneumatiky z automobilu dělaly favorita ve všech druzích terénu. Vozidla vyřazovaná z armády ještě dlouho sloužila v národním hospodářství pro zásobování horských chat a nepřístupných míst, dodnes slouží v některých požárnických sborech. Bohužel nedostatek malých nákladních vozů na našem trhu způsobil, že vozy byly používány k účelům, pro něž nebyly konstruovány. Rozvážely pak například zboží po zpevněných cestách, čímž velice trpěla ekonomika provozu a následně pověst jinak výborného vozu.
     Vůz byl vyráběn v letech 1955 - 1959 a celkem bylo v Kopřivnici vyrobeno 7 214 vozů. Pak se výroba přesunula do AZNP Mladá Boleslav a později do ZVIL Plzeň, kde v krátké době výroba zanikla.
     Dva speciálně karosované vozy s jednonápravovými přívesy projely s cestovateli Hanzelkou a Zikmundem a s továrními řidiči Chalupou a Dyákem napříč celou Asií až do Japonska, navštívili i Indii a Srí Lanku.
     Je velká škoda, že tento vůz nebyl dále vyvíjen, neboť se zkušenostmi továrny s terénnámi vozy mohla být T805 na úrovni automobilů jako je Mercedes Unimog. O kvalitách T805 svědčí také fakt, že se dodnes tyto vozy zúčastňují závodů Truck trial, mnohdy minimálně upravené, a konkurují automobilům mnohem mladším a závodním speciálům.