Základem Automobilwerke Zwickau byla známá
továrna na luxusní vozy Horch, založená v r. 1904. Za druhé světové války
NDR spojila a zestátnila různé výrobní podniky - tak vznikla r. 1949 IFA,
která využila zařízení AUDI a DKW. V r. 1958 byla značka nejprve změněna
na AWZ a r. 1958 s konečnou platností na Trabant.
Těsně po válce navázala
továrna na předválečnou tradici i u nás známých německých
maloobjemových vozů s dvoudobým motorem a poháněnou přední nápravou. Tak
vznikly typy F8,
F9 a P70.
V polovině roku 1958 sjíždí z výrobní linky první vůz zcela
vlastní konstrukce. Trabant P50 o výkonu 18k (13,5kW) se kromě drobných změn
(z nichž nejmarkantnější bylo zvýšení výkonu na 23k (16,9kW)) vyráběl až do
r.1990, kdy závod převzal koncern VW a výroba byla ukončena.
Již od počátku se Trabant vyráběl ve dvou provedeních:
Tudor (limuzína) a kombi, v r. 1979 přibyl i Tramp s otevřenou karosérií. Označení Trabant 600 a Trabant
601S
znamenalo obsah válců (594,5ccm) a S znamenalo Sonderwunsch. Typ deLuxe, ani
Tramp se k nám
nedovážel. V osmdesátých letech byl představen vůz kombi Universal, jenž
se však nikdy nevyráběl.