Rallye sport klub při VEB Sachsenting se zabývá
již delší dobou úpravami motorů Trabant na vyšší výkon; motory montuje
do svých soutěžních vozů Trabant. Rallye sport klub dosáhl s takto
upravenými vozy mnohých úspěchů v domácích i mezinárodních soutěžích.
Aby pomohl aktivním příznivcům motorového sportu a zlepšil jízdní
vlastnosti vozu Trabant, vypracoval jmenovaný klub návod na zvýšení výkonu
motoru.... .
... Kanály ve válcích a v klikové skříni se opracovávají
bruskou s ohebným hřídelem pomocí tvarových stopkových fréz brusných
kotoučků, tzv. cigárek. K začištění koutů a nepřístupných ohybů jsou
výhodné ohnuté nástrojářské pilníčky různých profilů... .
... Pouze zhotovení předřazeného tlumičového výfuku vyžaduje
zkušeného zámečníka - klempíře. Takto upravený motor dosahuje maximálního
výkonu asi 35 k (podle SAE) při 4800-5000 ot/min a točivého momentu
5,8-6,0kpm při 3900-4100 ot/min. Úprava neodporuje dodatku 3 mezinárodních
řádů FIA... . V případě použití sériového tlumiče výfuku je max. výkon
29 k (při kompr. poměru 9) a 31 k (při kompr. poměru 10,4).
... Používá se benzín SPECIÁL nebo je-li motor náchylný
ke "zvonění v tahu", směs benzínu SPECIÁL a SUPER v poměru 1:1.
Olej M2T se mísí s palivem v normálním poměru, při jízdě na
sportovních podnicích možno zvýšit poměr oleje z 33,3:1 na 25:1... .
Zásadně je nutné vyvarovat se delší jízdy na 4. rychl.
stupeň rychlostí mezi 70-80 km/h, i když to dovoluje terén a nebo vyžaduje
provozní situace. Pak je vhodné občas zařadit 3. rychlostní stupeň a motor
chvilku "protáhnout" vyššími otáčkami.
Úprava jednotlivých dílů motoru
Aby bylo dosaženo maximálního zvýšení výkonu
na 35 k, je nutno použít speciální hlavu motoru, prodávanou v NDR pod názvem
"sportovní provedení", která má spalovací prostor upraven na
stupeň komprese 10,5. Hlavu normálního provedení lze upravit vzhledem k
odlitku nejvýše na stupeň komprese 9. Při stupni komprese 9 lze dosáhnout
maximálního výkonu 32 k. Podle použité hlavy se upraví současně hlavní
tryska karburátoru. Úpravu je nejlépe provádět na zaběhnutém motoru,
který má najeto 5000-6000 km. Tím odpadá úprava montážní vůle pístů
ve válcích... .
Upraveno a zkráceno z knihy "Údržba a opravy vozů Trabant 600 a
601" od Vlastislava Šlehofera. Vydáno r.1974 jako 4. opravené vydání.
Kompletní popis si můžete stáhnout (1,156MB).
Výňatek jsem zde umístil, protože jsem tento návod v jiných
zdrojích neobjevil a závodní veterány stárnou rychleji.