Závodní Trabant

  Rallye sport klub při VEB Sachsenting se zabývá již delší dobou úpravami motorů Trabant na vyšší výkon; motory montuje do svých soutěžních vozů Trabant. Rallye sport klub dosáhl s takto upravenými vozy mnohých úspěchů v domácích i mezinárodních soutěžích.
  Aby pomohl aktivním příznivcům motorového sportu a zlepšil jízdní vlastnosti vozu Trabant, vypracoval jmenovaný klub návod na zvýšení výkonu motoru.... .
  ... Kanály ve válcích a v klikové skříni se opracovávají bruskou s ohebným hřídelem pomocí tvarových stopkových fréz brusných kotoučků, tzv. cigárek. K začištění koutů a nepřístupných ohybů jsou výhodné ohnuté nástrojářské pilníčky různých profilů... .
  ... Pouze zhotovení předřazeného tlumičového výfuku vyžaduje zkušeného zámečníka - klempíře. Takto upravený motor dosahuje maximálního výkonu asi 35 k (podle SAE) při 4800-5000 ot/min a točivého momentu 5,8-6,0kpm při 3900-4100 ot/min. Úprava neodporuje dodatku 3 mezinárodních řádů FIA... . V případě použití sériového tlumiče výfuku je max. výkon 29 k (při kompr. poměru 9) a 31 k (při kompr. poměru 10,4).
  ... Používá se benzín SPECIÁL nebo je-li motor náchylný ke "zvonění v tahu", směs benzínu SPECIÁL a SUPER v poměru 1:1.
  Olej M2T se mísí s palivem v normálním poměru, při jízdě na sportovních podnicích možno zvýšit poměr oleje z 33,3:1 na 25:1... .
  Zásadně je nutné vyvarovat se delší jízdy na 4. rychl. stupeň rychlostí mezi 70-80 km/h, i když to dovoluje terén a nebo vyžaduje provozní situace. Pak je vhodné občas zařadit 3. rychlostní stupeň a motor chvilku "protáhnout" vyššími otáčkami.

Úprava jednotlivých dílů motoru
  Aby bylo dosaženo maximálního zvýšení výkonu na 35 k, je nutno použít speciální hlavu motoru, prodávanou v NDR pod názvem  "sportovní provedení", která má spalovací prostor upraven na stupeň komprese 10,5. Hlavu normálního provedení lze upravit vzhledem k odlitku nejvýše na stupeň komprese 9. Při stupni komprese 9 lze dosáhnout maximálního výkonu 32 k. Podle použité hlavy se upraví současně hlavní tryska karburátoru. Úpravu je nejlépe provádět na zaběhnutém motoru, který má najeto 5000-6000 km. Tím odpadá úprava montážní vůle pístů ve válcích... .

  Upraveno a zkráceno z knihy "Údržba a opravy vozů Trabant 600 a 601" od Vlastislava Šlehofera. Vydáno r.1974 jako 4. opravené vydání. Kompletní popis si můžete stáhnout (1,156MB).
   Výňatek jsem zde umístil, protože jsem tento návod v jiných zdrojích neobjevil a závodní veterány stárnou rychleji.